Festival zoekt mooiste plekken van Appingedam, Delfzijl en Loppersum

Elk dorp en elk stukje landschap in de gemeente Loppersum, Appingedam en Delfzijl heeft een eigen gezicht en karakter. Voor het festival Terug naar het begin, dat dit jaar haar tienjarige lustrum viert, is sociaal geograaf Mark Sekuur op zoek naar bijzondere en betekenisvolle plekken in deze gemeenten.

Intieme optredens in oude Groninger kerken, met deze formule trekt het festival Terug naar het begin jaarlijks nieuwe bezoekers naar de gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum. Dit jaar viert het festival haar tienjarige bestaan, van vrijdag 25 mei tot en met zondag 27 mei 2018. Naast het bezoeken van voorstellingen, zal er meer gelegenheid zijn om het gebied te ontdekken. Sociaal geograaf Mark Sekuur is daarom op zoek naar bijzondere plekken in het festivalgebied. Met een speciale bijeenkomst in de Franse School in Appingedam op dinsdagavond 27 februari zijn inwoners uitgenodigd om samen het gebied onder de loep te nemen.


Het festivalgebied kent veel prachtige, vaak nog onontdekte plekjes. Bijvoorbeeld een indrukwekkend vergezicht, een opmerkelijk bewonersinitiatief, of een verborgen kostertuin. Om deze boven water te halen, wordt advies gevraagd van de bewoners uit het gebied. Zij weten de meest bijzondere plekjes, die uniek zijn vanwege een bijzonder uitzicht of een achterliggend verhaal, het best te vinden. De mooiste, interessantste of verrassendste verhalen krijgen een eervolle vermelding op de festivalplattegrond van Terug naar het begin. Hiermee wordt letterlijk in kaart gebracht wat er zoal te ontdekken is in deze regio. Bovendien zal zo zichtbaar worden dat elk dorp en elk stukje landschap een eigen gezicht en karakter heeft.


Aanmelden voor de bijeenkomst in De Franse School kan tot vrijdag 23 februari door een mailtje te sturen naar mark@atelierplek.nl Meer informatie over de bijeenkomst is te vinden via http://terugnaarhetbegin.nl. Via deze link is het ook mogelijk om tips digitaal in te zenden.

De beste initiatieven voor stad en ommeland Logo burgerparticipatie